Wanneer het praten maar niet wil vl… vl… vlotten

Een groot deel van mijn tienerjaren en volwassen leven heb ik te kampen gehad met spreekspanningen in de vorm van stotteren. Voor iemand die stottert, zijn praten en ontspanning twee woorden die onmogelijk met elkaar te rijmen vallen. De wens om te praten wordt namelijk gesaboteerd door een mentale en fysieke blokkade waar je niet tot moeilijk doorheen kan. Praten is een strijd, een gevecht dat je liefst zo veel mogelijk uit de weg gaat. Naar de bakker gaan, een tekst voorlezen in de les, een verhaal vertellen onder collega’s, een vraag van een onbekende beantwoorden op een feestje of op straat,… gaat steeds gepaard met de nodige dosis stress, angst en onzekerheid. Stotteren tijdens deze situaties staat gelijk aan falen en wordt gevolgd door een flinke portie zelfkritiek, woede, machteloosheid, schaamte,… Een vicieuze cirkel met een grote impact op iemands zijn. Herhalende stotterervaringen zorgen voor het ontwikkelen van diepgewortelde beperkende overtuigingen. Ik ben niet goed genoeg, ik ben minder waard dan anderen,… 

Het ego is snel gekwetst en het is dan ook belangrijk om voor de buitenwereld zo vloeiend  mogelijk over te komen. Elke persoon die stottert ontwikkelt dan ook hulpmiddeltjes bij de vleet om aan die vereiste te voldoen Mijn voornaamste hulpmiddel bestond erin om een groot deel van mijn longinhoud uit te ademen alvorens te starten met praten. Zie het als een soort aanloop dat zorgde voor minder spanningen in mijn keel. Een boodschap overbrengen met een beperkte longinhoud verplichtte mij om heel snel te praten, een bijkomend voordeel aangezien ik dan minder lang in de spotlights stond. Het feit dat ik steeds een vrij zenuwachtige indruk achterliet nam ik er met enige schaamte bij. Alles is beter dan stotteren…

Enorm veel tijd en energie gaan verloren in het analyseren en beleven van toekomstige situaties. Hoe ga ik iets vertellen? Als ik dat woord in die zin gebruik ga ik zeker stotteren. Naast wie ga ik plaatsnemen? Zijn er knappe dames aan het wachten bij de bakker of enkele oudjes bij wie het wat minder uitmaakt als ik de mist in ga? Een autorit naar het werk kan volledig in het teken staan van de voorbereiding voor mogelijke gesprekken die dag. Thou shalt not fail! Er zijn momenten geweest dat ik wenste dat ik niet kon spreken aangezien gebarentaal toch zo aantrekkelijk leek. Daar kon ik wel mee uit de voeten. 

Via een intensief logopedie traject en een verzameling opleidingen inzake persoonlijk groei, heb ik de angst voor het spreken kunnen overwinnen. De Louise Hay teacher opleiding die ik onlangs gevolgd heb, heeft mij aanvullende waardevolle inzichten en handvaten geven.  

Mijn voormalige logopedist organiseert jaarlijks enkele spreekweekenden voor lotgenoten. Als dankbaarheid en persoonlijke uitdaging deel ik er graag mijn persoonlijke ervaringen en opgedane kennis door het geven van één van de vele workshops tijdens zo’n weekend. Als Louise Hay teacher heb ik nu materiaal bij de vleet om toekomstige workshops mee te vullen. Klinkt mijn verhaal herkenbaar voor jou? Heb je soms te kampen met angst voor het spreken? Probeer dan zeker één van de hierna volgende Louise Hay tips die je onmiddellijk kunt toepassen. 

Louise Hay tips:

  • De basis filosofie van Louise Hay bevat negen basisprincipes waar ik er graag eentje van toelicht:

Zelfacceptatie & zelfwaardering zijn de sleutels tot positieve veranderingen 

Onszelf bekritiseren en beoordelen kunnen we als de beste nadat het alweer niet gelukt is om een bepaald woord zonder moeite uit te spreken of na het ontwijken van een bepaalde situatie. Oude beperkende overtuigingen worden bevestigd en voeden de angst voor toekomstige situaties.  

Zeg daarom regelmatig tegen jezelf: “Ik hou van mezelf en keur mezelf goed in alle omstandigheden” of “Ik vind het fantastisch dat ik open en vol zelfvertrouwen over mijn stotteren kan praten”. Probeer dit ook eens in de spiegel en voel wat je ervaart als je deze zinnen luidop tegen je zegt.   

  • Visualisatie:

Kies een rustige locatie en neem plaats op een stoel of leg je comfortabel neer. Doe jouw ogen dicht en visualiseer toekomstige situaties waarbij je vol zelfvertrouwen het woord neemt. Je past onverstoorbaar jouw logopedie technieken toe, wat de reactie van jouw luisteraars ook moge zijn. Je geniet duidelijk van het praten met passie, kleur en intonatie. Jouw publiek hangt aan je lippen bij elk woord. Ze luisteren aandachtig naar jou en vinden het fantastisch dat je zonder enige schroom jouw logopedie technieken toepast. Je neemt met plezier jouw plek in en je neemt ruim jouw tijd om op een rustig en voor jou aangenaam tempo te praten. Je luistert ook aandachtig naar wat anderen te vertellen hebben. Indien je zou stotteren dan beschik je over voldoende authenticiteit en zelfrelativering om er luchtig mee om te gaan en terug van het moment te genieten. Je geniet ontspannen van jouw stem en je staat in jouw kracht als je vragen zou krijgen over het stotteren want daar weet jij alles over te vertellen. 

Herhaal deze visualisatie regelmatig.   

  • Moeten/kunnen oefening:

Louise Hay zegt dat het woord “moeten” of “zou moeten” één van de schadelijkste woorden in onze woordenschat is. Telkens wanneer we het woord moeten gebruiken, impliceren we dat we zelf of anderen iets verkeerd doen. Moeten heeft ook telkens een schuldgevoel tot gevolg als we er niet aan voldaan hebben. We willen ons echter vrij voelen en zelf keuzes kunnen maken.   

Concreet:

Vul de zin “Ik moet … “ aan met bijvoorbeeld “… vlot praten”.  

Vervang vervolgens “Ik moet” door “Als ik wil kan ik …”. “Als ik wil kan ik vlot praten” geeft je onmiddellijk meer vrijheid en zorgt ervoor dat je jezelf niet met een schuldgevoel opzadelt als je niet aan jouw eigen verwachtingen kunt voldoen. 

  • De delen van onze persoonlijkheid:

Personen die stotteren identificeren zich helemaal met het stotteren. Ze zijn een “stotteraar” in een wereld van vloeiend sprekenden. Daarom gebruik ik de door mijn logopedist in het leven geroepen term “persoon die stottert”. De delen van onze persoonlijkheid oefening draagt ertoe bij dat andere veelal ondergesneeuwde aspecten of kwaliteiten van onze persoonlijkheid belicht worden. Het geeft veel minder belang aan het stotteren en geeft je een boost in jouw zelfvertrouwen. 

Concreet: Schrijf 10 goede eigenschappen, kwaliteiten, vaardigheden van jezelf op een blad papier en maak gebruik van krachtige bijvoeglijke naamwoorden.

Jawel, je bent nog veel meer dan een persoon die stottert! 

Delen

Laat die nieuwsbrief maar komen!